Ślub to jeden z najważniejszych momentów w życiu każdej pary. Tradycyjnie wiązał się z ceremonią kościelną lub uroczystością w Urzędzie Stanu Cywilnego. Obecnie na popularności zyskują śluby humanistyczne, które nie mają ani charakteru religijnego, ani urzędowego. Czym jest ślub humanistyczny? Co odróżnia go od ślubu kościelnego i cywilnego? Jak zorganizować ślub humanistyczny?
Co to jest ślub humanistyczny?
Ślub humanistyczny, jak nazwa w wskazuje, w centrum stawia człowieka – a dokładniej młodą parę. Jest popularną na zachodzie alternatywą dla ślubu kościelnego lub cywilnego. Stawia na dużą elastyczność, jeśli chodzi o wygląd ceremonii – to narzeczeni decydują, jak ma wyglądać uroczystość, gdzie się odbędzie, w jaki sposób złożą sobie małżeńską przysięgę.
Ślub humanistyczny, podobnie jak ślub kościelny przed wprowadzeniem konkordatu, nie ma mocy prawnej. Jest symbolicznym momentem połączenia, ale wobec prawa osoby, które go zawarły, nie stają się małżeństwem. Wobec tego nie ma też ograniczeń co do ich płci: na ceremonię humanistyczną często decydują się także pary jednopłciowe, którym polskie prawo nie zezwala na zawarcie małżeństwa cywilnego.
Jak wygląda ślub humanistyczny?
Zastanawiając się ślub humanistyczny co to, wiele osób zadaje sobie pytanie także o przebieg tego rodzaju ceremonii. Tu nie ma jednego scenariusza. Planu nie narzuca ani ustawodawca, ani instytucja kościelna, a więc osoby planujące ślub humanistyczny mogą cieszyć się pełną swobodą.
Ślub humanistyczny można zawrzeć w dowolnym miejscu. Wiele osób decyduje się na ceremonię w plenerze albo zagranicą. Bardzo często przyszli małżonkowie sami układają tekst przysięgi. Stawiają na indywidualność i wyznanie od serca. Ważnym elementem ceremonii bywa muzyka czy teksty literackie, czasem opowieści o młodej parze snują zaproszone najbliższe osoby.
Organizacja ślubu humanistycznego w Polsce – co warto wiedzieć?
W jaki sposób zorganizować ślub humanistyczny? Istnieją dwie drogi. Para może zająć się organizacją samodzielnie: wyszukać wymarzoną scenerię, wybrać stroje i muzykę, ułożyć tekst przysięgi, zaprzątnąć do pomocy przyjaciół, którzy zadbają o podniosłą atmosferę czy publicznie podzielą się opowieścią o bliskiej parze.
Druga opcja, coraz chętniej wybierana, to skorzystanie z usług wedding plannera. Wtedy na uroczystości może pojawić się mistrz ceremonii – celebrant, który poprowadzi uroczystość według scenariusza uzgodnionego z narzeczonymi. Taka osoba może też wygłosić specjalną mowę czy przyjąć przysięgę młodej pary i poprosić ją o wymienienie się obrączkami.